Solotimer, foredrag eller masterclass?

LyttendeUndervisningen kan foregå enten som solotimer, hvor det er en-til-en undervisning, ligesom det foregår på konservatoriet. Du møder op, og så er der kun os to i lokalet. Denne form for undervisning kan også foregå via Skype, hvis det passer dig bedst.

En Masterclass er også en mulighed, hvis I er flere, der skiftes til at iagttage og lære og så være på en af gangen mens de andre kigger på. Så får I øvet jer i at lytte og iagttage, og I kan støtte hinanden under øvning efterfølgende.

Der er fordele og ulemper ved begge metoder, sådan er det jo. I solotimer drejer det hele sig om dig. Alt, hvad der foregår, handler kun om dig. Det vil du få meget ud af, for der er ikke andre til at forstyrre eller til at tage opmærksomheden – men du står alene med tingene, også når du kommer hjem igen og skal øve.

I en masterclass er der flere deltagere og således også flere til at deles om opmærksomheden – og økonomien i det. Desuden hører I, hvilken forskel det gør, at stemmen forankres i kroppen. I er velkomne til at optage timerne, så I bedre kan huske, hvad der foregik, og hvilken forskel det gjorde.

Et foredrag er mest envejskommunikation, men det kan være med til at åbne dine øjne for, hvad der kan gøres og hvad der skal til – og det kan være ret underholdende og også udfordrende. Men som undervisning skal der som regel mere til.